Powered By Blogger

Wednesday 21 May 2014



LIFE IS A JOURNEY....


Assalamualaikum semua, malam ni saya nak berceloteh sikit sambil-sambil berkongsi sesuatu. Tambahan lagi saya nak mengasah bakat menulis. Sedar tak sedar lagi dua minggu masa untuk pulun baca buku sebelum exam. Berdebar jantung masa taip statement ni. Yes! target 4 flat. Belajar untuk kedua-duanya. Dunia dan jugak akhirat. Tak salah. Ketepikan orang kata jangan terlalu yakin. Hidup mesti ada target baru sukses! Memandangkan result aku sem lepas okay, aku kena maintain kan. err.. Ya Allah bantu aku. Lagi-lagi aku anak sulung. Bawah aku ada 6 orang adik lagi. Aku harap dapat jadi contoh kepada adik-adik aku. Tapi bukan dalam pelajaran saja. Tapi kesemuanya lah. Ibadah, akhlak, pelajaran dan lain-lain. Aku bukan anak sulong je, tapi cucu sulong jugak. Besar betul tanggungjawabnya. Takpa. Best apa, jadi sulong-sulong ni. Senang nanti dah ada gelaran awal-awal. Kalong, maklong. Hehe.. over pulak. Hmm.. Siang tadi takda kelas. One day aku berpenat. Pagi-pagi berjogging kat taman. Balik je terus basuh motor. Tapi sayang kena hujan pulak lepas tu. Reda.. Lepas tu aku terus kemas-kemas stor kat bawah tangga rumah. Fuhh!! operasi rumah sungguh. Dah habis baru aku dapat rehat sekejap, solat. Kemudian turun untuk masak pulak. Hai, macam suri rumah pulak kan? Hehe..Lepas tu baru makan. Haa. .sekarang ni aku nak rehat-rehat dengan menulis. Lama sangat aku tak menulis. Kalau nak tahu, dah banyak cerita dalam benak fikiran aku ni, dah start menulis pun. Tapi, sebab aku tak pandai nak curi masa untuk menulis, malas pun ada. Hai.. bahaya penyakit malas ni. Ibu selalu pesan" Siapa yang rajin kat rumah, dia mesti rajin belajar jugak" Terima kasih ibu. Sampai sekarang kita ingat nasihat tu. Kalau ikutkan aku memang bercita-cita nak jadi seorang penulis. Idola aku dalam bidang penulisan, Fatimah Syarha. Cara pemikiran aku banyak dipengaruhi ustazah Fatimah Syarha  Aku suka cara dia berdakwah. Best.

Semua orang bercita-cita, tapi tak ramai yang melaksanakannya. 
Manusia takkan lari dari ujian, dalam kehidupan macam-macam bentuk ujian yang Allah berikan. Cuba mind set "Normal..ada ujian dalam hidup" Bertindak tenang dan relaks. Sabar. Itu yang aku tengah praktikkan. InsyaAllah. Memang manusia ada yang mudah melatah. Kita tak maksum( tak terpelihara dari dosa). Kadang-kadang buat dosa tanpa sedar dan sedar. Astaghfirullah! Kebelakangan ni aku banyak diuji. Diuji masalah hati. Aku banyak bermain dengan hati. Aku sedang menghapus penyakit itu. Ini bukan penyakit fizikal.. Hanya Allah saja tahu. Ini ujian buat aku. Aku perlu sabar. InsyaAllah beransur puluh. Alhamdulillah. Aku sibukkan diri dengan perkara-perkara berfaedah dan yang boleh mendekatkan aku kepada sang Pencipta. Itu kewajipan bagi aku dan semestinya semua umat islam. Untuk terus beribadah. Kerana setiap nafas kita ini ibadah. Selagi mana kita bernafas, kita mengejar amalan, dan setiap amalan itu ibadah. Aku sebenarnya masih perlu perbaiki kekurangan dalam diri. Banyak sangat kekurangan. Kalau ramai kata aku baik-baik, tapi hakikatnya Allah tutup aib aku, tutup dosa-dosa aku. Baiknya Allah. Berdosanya aku. Astaghfirullah!

Aku nak kongsi je kali ni. Harap-harap tak boring lah sesiapa yang memabacanya. Practise make perfect. Aku bukan nak poyo, tapi aku memang skema sikit. Ayat aku skema je, hehe..Minat bahasa tau. Aku harap semua tak bosan lah.Hmm.. Banyak cerita aku nak kongsi. Sekadar pengetahuan. Aku kan masih muda. Kat depan banyak lagi jalan kejayaan yang akan ditempuhi. InsyaAllah. Aku perlu fokus! Prinsip aku, "Tak nak sia-siakan masa muda" Apa yang Allah larang, aku cuba lawan nafsu untuk tinggalkan.Contohnya, tak nak bercinta masa belajar.Ya Allah, bahaya kalau dah simpan perasaan tu. Sebenrnya ibu dah banyak kali pesan jangan bercinta, Tapi hari tu masa kat dalam kereta masa ibu driving kitorang berdua balik dari bus stense hantar Mimi. Tiba-tiba ibu sentuh soal jodoh. Ibu tanya itu ini. Aku macam biasa, kelu. Lepas tu ibu terus cakap ayat sentap " Kalong jangan jual mahal sangat, belajar belajar jugak, Tapi jangan lupa hidup pun kena ada teman." Ibu doakan kaklong dapat jodoh baik. Dalam hati aku Amin......hehe.. Entah kalau bab jodoh aku jadi kelu, tak tahu mana nak start. Dalam hati ni, tak tahu nak suka siapa? Huhu belum tiba masa lagi. InsyaAllah ada jodoh.

By the way, aku student da'wah. Sebab tu aku rasa ilmu yang aku dah dapat aku niatkan untuk sampaikan kepada orang lain. Terutama keluarga aku, InsyaAllah. Dalam masa yang sama aku nak cari usrah lagi. Memang kat USIM aku still usrah SPMM. tapi aku tak rasa itu cukup. Usrah mana aku nak join, belum diputuskan lagi. Aku cuma merancang. .Yang pasti aku dah tahu jemaah mana dan jemaah islamiah yang berpegang kepada Alquran dan Assunnah. InsyaAllah. Setakat ni jugak, aku baru nak berjinak dalam organisasi dan persatuan. Soft skill aku nak dapat. Kalau rasa perkongsian aku ni poyo, sorry lah ya.. Aku suka nak share2 macam ni. Hobi menulis katakan. Hehe.. Aku ni banyak nak cerita pasal diri sendiri je kan? Korang komen lah, atau kongsi ilmu kat aku apa yang ada kat ruangan komen bawah ni. Boleh berkongsi ilmu. Aku ni cetek ilmu lagi. Kadang ilmu dalam dada tu ada je, tapi tak terluah sebab terfikir akhlak tak secantik ilmu yang nak disampaikan. 

Aku pernah dengar kuliah ustaz dari Indonesia katanya" Ibadah yang paling cantik ialah akhlak mulia" Ya Allah aku suka sangat kuliah ustaz tu, kalau korang pernah dengar nama dia Ustaz Abdullah Gymnastiar. Aku kira dia famous di Indonesia. Sebab ramai yang hadir kuliah dia. Aku kenal kat Youtube jela. Lagipun aku kenal beliau sebab baca bukunya.

Hmm.. Bnayak rasanya aku berceloteh, rasanya dah cukup untuk kali ni. InsyaAllah aku akan update lagi lain kali.( Gambar kat atas masa pergi Sarawak)
Assalamualaikum.

No comments:

Post a Comment