Powered By Blogger

Sunday 18 May 2014

Mengintai makna ikhlas

Semalam hari yang bermakna bagi aku. Hampir setengah hari aku bersama anak-anak yatim. Program kelas. Mula-mula memang penat bekerja untuk siapkan itu ini. Bendahari lagi. Macam-macam kerja nak selesaikan. Tapi Alhamdulillah habisnya peogram, fuh!! lega. Aku bersyukur dapat sibukkan diri dengan perkara macam ni. Berkait dengan tema aku kali ni. Mengintai makna ikhlas.

Allah..Allah..Allah.. Aku berdoa kepada Allah agar setiap amalan aku diterima. Setiap percakapan, perbuatan didorong dengan hidayah dan taufik dari Allah. Tidaklah aku kuat beribadah dan tiadalah aku kuat untuk meninggalkan maksiat melainkan dengan bantuan dari Allah. Allah! Dalam hidup memang aku sentiasa melakukan dosa  tanpa disedari. Ada saja jarum-jarum halus syaitan. Membisik-bisik ke dalam hati untuk aku melakukan dosa. Astaghfirullah!

Berkait soal hati. Aku benar-benar ingin menjadikan hati aku ikhlas dalam semua amalan dan perkara ibadah. Sebab semua amalan yang dilakukan tanpa ikhlas akan tertolak on the spot. Nauzubillah! Sedangkan aku, masih ringan lagi buku amalan baik. Entah aku tak tahu amalan mana yang Allah terima. Aku selalu menjadikan kala-kalam Allah dan nasihat ibu ayah sebagai memujuk rasa. Fokus untuk beribadah kepada Allah dan fikir untuk menjadi anak yang solehah dan berjaya. Itu yang ibu selalu pesan. Kadang-kadang aku sedih. Segera aku memujuk jiwa dengan kedamaian ayat-ayatnya. Indah! Sejuk jiwaku.

Semalam punya cerita, kat rumah anak yatim. Aku jujur, aku tak pandai sangat nak tarik perhatian kanak-kanak. Hatta, kat rumah aku yang ramai kanak-kanak pun aku tak pandai ambik perhatian diorang. Punyalah keras hati ni. Yeke? Bukan kes tak suka budak, tapi tak mahir sangat nak tarik perhatian budak-budak. Lawak kan..Haha..Tapi kalau nak urus budak-budak tu pandai lah. Not bad!
Aku perhati je muka anak-anak yatim ni semalam, Ya Allah sayunya! Kadang-kadang aku nak turunkan ego, aku pandang je muka-muka orang susah ni. Jap! jangan salah sangka, bukan menghina tapi memang automatik aku jadi rendah diri. Diorang ada yang takda mak ayah, keluarga susah, Yang paling aku sedih, ada adik-beradik. Sedangkn aku masih ada ibu ayah, keluarga, kalau nak dibandingkan memang berbeza. Dapat kasih sayang yang sempurna. Gaji ibu ayah pun kalau dicampur RM4-5000. Aku sepatutnya bersyukur, bukan mengeluh. Allah..Sedihnya. Semalam pun aku sempat bergurau-senda dengan adik-adik perempuan je. Diorang semangat sangat ajar aku bahasa Myanmar. Lupa nak mention, Diorang kebanyakannya datang dari Myanmar. Kiranya diorang pelarian Rohingnya lah. Mula-mula aku terkejut jugak, sebab sesampainya kat sana, aku macam bukan kat Malaysia dah. Padahal kat Malaysia lagi. Jap, kat Batu Caves Selangor tempatnya.

Pergi ke rumah anak yatim mengingatkan aku banyak perkara. Mengingatkan aku untuk bersyukur sebab masih ada ibu ayah. Anak-anak kat situ kecil-kecil lagi sudah kematian ibu ayah. Allah! Hidup dalam serba sederhana. Ikhlas? apa kaitannya? Ya, selama aku hidup, susahnya nak wujudkan rasa ikhlas dalam diri. Semoga Allah bantu aku untuk sentiasa ikhlas dalam ibadah. Amin. Teori berkaitan ikhlas sangatlah banyak. Namun, semua orang tahu  ikhlas satu elemen yang semua orang susah nak terapkan. Mungkin titik hitam di hati yang menghalang aku untuk ikhlas. Ya Allah bantulah aku. Aku merindukan malam-malam yang dipenuhi dengan tahajjud. Zikir mengingatiNYA. Mungkin aku perlu perbaiki hubungan dengan Allah berulah akhlak yang lahir dari diri akan jadi akhlak yang cantik. InsyaAllah

Jom berakhlak mulia!
Ya Allah Engkau yang memegang hatiku, maka jadikanlah aku seorang yang bersifat qana'ah tanpa sebarang penyakit hati. Amin Ya Rabbal alamin..


Semoga Allah pilih aku untuk jadi hamba, ummat, kakak, cucu, murid. sepupu, kawan, bakal isteri, bakal ummi, dan nenek yang ikhlas. Amin.

1 comment: